..........::::::::::TUNING::::::::::..........










Tuning mechaniczny Sa to modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego i podwozia pojazdu, dzięki którym osiaga się polepszenie parametrów technicznych i własciwosci jezdnych. Modyfikacje układu napędowego i paliwowego mają na celu otrzymanie większej mocy, większego momentu napędowego, a dzięki temu osiagnięcie większych przyspieszeń i większej prędkosci maksymalnej. Mogą to być na przykład: wymiana gaznika zastosowanie filtra powietrza o obnizonym poziomie oporów przepływu powietrza zmiana faz rozrządu zastosowanie wysokoenergetycznych swiec zapłonowych planowanie głowicy celem podwyzszenia stopnia spręzania zastosowanie tłumika o obnizonym poziomie oporów przepływu spalin polerowanie i prostowanie rur układu dolotowego i wylotowego zamontowanie turbosprężarki wymiana skrzyni biegów (o innych przełożeniach i czasem o innym sposobie sterowania) i zastosowanie wzmocnionego sprzęgla Modyfikacje podwozia maja na celu osiagnięcie lepszej przyczepnosci i stabilnosci pojazdu. Moga to być na przykład: wzmocnione hamulce, odpowiednio do wzrostu prędkosci, z jaka eksploatuje się pojazd alufelgi, czyli felgi z lekkiego stopu (normalnie jest to stop aluminium lub stop magnezu) – dzięki obniżeniu masy nieresorowanej koła szybciej odzyskuja kontakt z nawierzchnia obniżenie i zmiana parametrów zawieszenia – dzięki obniżeniu srodka ciężkosci pojazd lepiej trzyma się drogi, zas zmienione charakterystyki resorów i amortyzatorów zapewniają lepsza przyczepnosć i szybszy odzysk kontaktu opon z nawierzchnia. wymiana mechanizmu różnicowego na mechanizm o podwyższonym współczynniku tarcia dla poprawy sterownosci samochodu Częscia tuningu może też być montaż elementów podnoszacych bezpieczeństwo kierowcy (5-punktowe pasy bezpieczeństwa, klatka zapobiegajaca zgnieceniu przedziału pasażerskiego, układ gasniczy, dodatkowe reflektory) i pozwalajacych kierowcy na pełniejsza kontrolę nad pojazdem (kierownica o mniejszej srednicy, dodatkowe wskaźniki pracy podzespołów silnika). Zakres modyfikacji zależy od przeznaczenia pojazdu i zasobnosci kieszeni własciciela. Najszerszy zakres tuningu spotyka pojazdy przeznaczone do udziału w rajdach. Tuning przeprowadzaja specjalizowane firmy, choć niektóre elementy można kupić na rynku detalicznym i zainstalować samemu lub w zaprzyjaźnionym warsztacie. zle przeprowadzony tuning mechaniczny może dać rezultaty odmienne od oczekiwanych. Na przykład samo obniżenie zawieszenia przez skrócenie sprężyn powoduje zmianę geometrii zawieszenia, przez co mimo obniżenia srodka ciężkosci spada przyczepnosć na zakrętach! zle dobrany i zle ustawiony spojler również obniża osiagi pojazdu przez zwiększenie oporu powietrza, nie dajac w zamian polepszenia przyczepnosci. Zastosowanie tzw. sportowego tłumika, o ile nie jest częscia starannego dopieszczenia silnika i całego układu wydechowego, daje tylko efekty dzwiękowe, nie majac zauważalnego wpływu na osiagi. Tuning elektroniczny Ma na celu poprawe parametrów silnika, poprzez zmianę oprogramowania sterownika silnika. Można w ten sposób zmienić: prędkosć maksymalna maksymalne obroty silnika doładowanie dawkę paliwa dostarczana silnikowi kat zapłonu kat i czas wtrysku Producenci silników spalinowych, pozostawiaja pewna rezerwę mocy i momentu obrotowego w seryjnym oprogramowaniu sterownika silnikowego. Ma ona na celu zapewnić bezpieczeństwo jednostki napędowej, w przypadkach bardzo wysilonej pracy, lub bardzo złych warunków pracy dla silnika. Bezpieczne przyrosty dla silników "atmoferycznych" to ok 5% oryginalnej mocy, dla silników "doładowanych" 20% a nawet 50% nominalnej mocy. Tuning optyczny Ma na celu zmianę wygladu pojazdu, podkreslenie jego wyższych parametrów, a także zaznaczenie indywidualnosci własciciela i podniesienie komfortu jazdy. Niektóre elementy tuningu mechanicznego sa jednoczesnie elementami tuningu optycznego (np. alufelgi) albo wręcz nie maja żadnego zauważalnego wpływu na osiagi, stajac się jedynie optycznym tuningiem (np. sportowy tłumik wstawiony w miejsce fabrycznego). Pojęcie tuningu optycznego przyjęło się wsród ludzi, jednak nie jest do końca prawidłowe. Tuning to tylko i wyłacznie dostrajanie i ulepszanie podzespołów, które maja za zadanie wprawiać samochód badz motocykl w ruch, czyli osiaganie większej prędkosci, skrócenie czasu przyspieszenia, zwiększenie elastycznosci silnika. Tuningiem nie jest jednak instalowanie systemów car-audio, instalowanie komponentów, które maja za zadanie zwiększenie atrakcyjnosci samochodu itp. „Wiejski tuning” Złosliwe okreslenie na bardzo przesadzony lub groteskowy tuning optyczny. Typowe elementy tuningu „wiejskiego” to nalepki majace w zamierzeniu podkreslać walory techniczne pojazdu, który tych walorów w żaden sposób mieć nie może, próby upodobnienia pojazdu (klasy bardzo popularnej) do pojazdów innych marek, stojacych dużo wyżej, a także tuning optyczny przeprowadzony bardzo niestarannie lub z użyciem przypadkowych materiałów o niskiej jakosci.